Noorderlicht Lofoten, Noorwegen

30 januari – 5 februari 2015

Meer foto’s van de reis zijn hier te bekijken

Vrijdag 30 januari

Al een lange tijd staat het hoog op mijn lijstje: het zien en fotograferen van het noorderlicht. Op vrijdag 30 januari was het eindelijk zo ver. Samen met Casper ter Kuile ging ik 7 dagen op reis naar het noorderlicht op de Lofoten waar we verbleven in het Polarlightcenter (van Rob Stammes en Therese van Nieuwenhoven) in Laukvik. De vliegreis naar Harstad/Narvik, luchthaven Evenes verliep zonder problemen en we kwamen rond 17.30 uur aan. Tijdens de autorit naar Laukvik zagen we al fantastisch noorderlicht! Na amper een half uur in de auto gezeten te hebben konden we al zeggen dat de reis geslaagd was! Tegen 22.00 uur kwamen we aan in Laukvik met al fraai noorderlicht op de foto.

Zaterdag 31 januari
We besloten aan het begin van de middag een rondrit te maken door het gebied. Deze reis was mijn 16e keer in Noorwegen waarvan ik al 2 keer in de zomer op de Lofoten ben geweest. Een groot verschil met de zomer is dat de dag lengte precies tegenovergesteld is dan in de winter en dat is wel even wennen. Rond 15.00 uur werd het alweer schemerig dus moesten we elke dag niet te laat op pad om te wandelen of een autotocht te maken.

Tijdens de rondrit wil je het liefst om de 50 meter stoppen om foto’s te maken maar helaas kon dat niet. De dagen zijn kort en als we de rondrit bij daglicht willen afronden moesten we sommige stukken wel doorrijden.

IMG_5287 IMG_5332 IMG_5363
Aan het begin van de avond rond 19.00 uur werden we door Threes geroepen dat er al een mooie noorderlicht band zichtbaar was boven de noordelijke horizon. Casper en ik pakte onze spullen en we schoten een paar plaatjes buiten vlak naast het Polarlightcenter. We besloten vervolgens naar de kust te wandelen omdat je daar een heel mooi vrij zicht hebt in het noorden met in de verte fraaie bergen die mooi verlicht werden door de bijna volle maan.

Na een klein uurtje liepen we terug naar het Polarlightcenter omdat het noorderlicht al wat minder actief werd en we al een aantal time-lapse video’s geschoten hadden. We zaten nog geen 30 minuten op onze kamer of we kregen de mededeling van Rob dat er zojuist heel mooi roze noorderlicht te zien was boven de berg. Hij nodigde ons uit om bij de presentatie te komen zitten die ze regelmatig geven voor de gasten. In de gezamenlijke ruimte staat een monitor die een groene lijn weergeeft. Een stabiele lijn is een teken dat er geen activiteit is en een lijn die flink uitschiet geeft aan dat er mogelijk fraai noorderlicht zichtbaar zou zijn. Nog voordat we naar de gezamenlijke ruimte konden lopen werd er aangegeven dat het noorderlicht wederom prachtig was. We pakten gelijk onze spullen en stormden naar buiten. Wat we zagen was adembenemend!

IMG_5869 IMG_6117
Na het maken van foto’s en time-lapse video’s gingen we weer naar binnen en bleven we de rest van de avond bij de presentatie zitten die diverse keren onderbroken moest worden omdat de meter uitsloeg en het noorderlicht weer aan het opleven was. Het was een geweldige avond met ongelooflijk mooi noorderlicht. Alle time-lapse video’s heb ik verwerkt tot één video, deze is hieronder te bekijken (tip: bekijk hem in full HD en zet het geluid aan).

Zondag 1 februari
Terwijl we zaterdagavond konden genieten van fantastisch noorderlicht nam de bewolking toe wat een tweetal grijze dagen inluidde. Zondag 1 februari bleef het de hele dag droog en besloten we naar Svolvær te rijden om geld te pinnen en de stad te bekijken (haven, rorbuer etc.). We hebben een paar uurtjes rond gewandeld en genoten van alles wat we zagen.

IMG_6555 IMG_6586
Op de terugweg van Svolvær besloten we nog even te stoppen bij een meer die helemaal bevroren was. Op sommige plekken ligt wel meer dan 50 cm ijs vertelde Rob ons! We konden het als Nederlanders natuurlijk niet laten om het ijs even op te gaan en wat foto’s te maken. De avond die volgde verliep ook bewolkt waardoor het noorderlicht (dat er wel zou moeten zijn volgens de meetinstrumenten van Rob) niet te zien was.

Maandag 2 februari

We werden wakker en het sneeuwde lichtjes waardoor er weer een mooi vers laagje sneeuw bij lag. Volgens de weersverwachting zou de lichte sneeuwval de hele dag aanhouden en zouden de opklaringen pas in de loop van de nacht komen. We besloten een kleine wandeling te maken langs een beek die uitkomt bij zee en daardoor ook een eb en vloed effect heeft. Aangezien het beekje compleet bevroren is en het waterpeil stijgt bij hoog water liggen de ijsschotsen tientallen meters uit de kant. Heel spectaculair om dit te zien!

IMG_6813 IMG_6831
Na een paar uurtjes gingen we weer terug aangezien het al langzaam donker begon te worden. In de avond besloten we weer bij de presentatie van Rob te gaan zitten aangezien we de vorige keer het begin hadden gemist. Er was tijdens de presentatie wel noorderlicht activiteit te zien maar helaas hadden we er weinig aan aangezien het nog steeds bewolkt was. De weersverwachting voor onze laatste 2 dagen zag er heel goed uit dus we hielden hoop!

Dinsdag 3 februari

We stonden op en we zagen een strak blauwe lucht. We besloten op tijd weg te gaan omdat we nog veel plannen hadden voor onze laatste 2 dagen. Aangezien ik al 2 keer op een camping had gestaan die aan dezelfde weg lag als het Polarlightcenter hebben we daar even een kijkje genomen. De camping (Sandsletta) ligt aan een meer waar ik nu erg benieuwd naar was hoe dat erbij zou liggen.

Het meer lag er fantastisch bij met een mooie verse laag sneeuw van ongeveer 5 centimeter die de vorige dag was gevallen (bij het Polarlightcenter was maar 2 centimeter gevallen). Erg leuk was dat we een mooi vossenspoor over het ijs zagen!

Vervolgens reden we een stukje verder, stopten bij een ander meer om ook daar even een kijkje te nemen. We konden er geen genoeg van krijgen! Dit meer ligt wat dieper landinwaarts waardoor er daar nog meer sneeuw lag dan bij het Polarlightcenter dat wat dichter bij zee ligt. Het was een prachtig gezicht met de auto langs de mooie sneeuwwanden langs de weg.

We reden door naar een uitzichtpunt waar we op zaterdag ook al hadden gestaan maar aangezien er nu verse sneeuw lag en het licht fantastisch was besloten we er wederom een kijkje te nemen. Deze plek ligt nog wat verder landinwaarts wat goed te merken was aan het sneeuwdek dat er de vorige dag gevallen was. Er lag daar maar liefst 15 centimeter verse sneeuw! Aangezien dit punt dichtbij het fjord ligt had het er naar alle waarschijnlijkheid hard gewaaid aangezien er fraaie sneeuwduinen zichtbaar waren!

Het uitzichtpunt geeft mooi zicht over het fjord en Sildpollnes kirke. We besloten weer naar beneden te rijden om een kijkje te nemen bij het kerkje. Het licht van de zon belichte alles zeer fraai! Ook daar waren mooie sneeuwduinen van een halve meter te vinden, genieten!

IMG_7089 IMG_7150
Op de terugweg naar het Polarlightcenter zagen we de temperatuur alleen maar verder dalen totdat hij -10 graden aangaf. Het heldere, rustige weertype in combinatie met een vers sneeuwdek liet de temperatuur ver onder het vriespunt zakken. Aan het begin van de avond kregen we van Rob een melding dat er al een mooie band noorderlicht zichtbaar was en we sprintten dan ook gelijk weer naar buiten om wat foto’s te maken. Na een aantal foto’s reden we naar de haven van Laukvik om wat mooie opnames te maken met de visrekken die daar in grote getalen staan. Daar aangekomen was het noorderlicht nauwelijks meer zichtbaar en besloten we om gelijk weer terug te rijden. Onderweg gaf de thermometer van de auto -13 graden aan! Rob vertelde ons later dat dit vrij bijzondere temperaturen zijn voor dat gebied. Gemiddeld is het maar een graad of -4!

Later in de avond leefde het noorderlicht weer op en zagen we kortdurend schouwspel dat qua intensiteit heel erg op de zaterdagavond leek met prachtig groen en roze noorderlicht! Het roze noorderlicht bevindt zich aan de onderkant en dat zie je met het blote oog ook bewegen!

We besloten met Threes en een Franse dame (die ook te gast was in het Polarlightcenter) naar zee te lopen voor een mooi uitzicht zonder lichtvervuiling. Eenmaal daar aangekomen was de bewolking opeens toegenomen en was het noorderlicht ook alweer in activiteit afgenomen. We liepen dan ook weer terug. De rest van de avond en nacht was er helaas vrijwel geen activiteit meer.

Woensdag 4 februari

Onze laatste dag op de Lofoten, wat is de tijd toch snel gegaan. We wilden nog een mooie bergwandeling maken. Op een paar minuten rijden van het Polarlightcenter begint de wandeling “Matmora”. Bij deze wandeling loop je via de noordkant naar de top van de berg. Aan de noordzijde is dat ongeveer 400 meter hoog. Het is een schitterende wandeling met mooie steile paden door een dik pak sneeuw. Op sommige plekken zakte je tot je knieën weg in de sneeuw en gleden we wat weg maar het uitzicht vanaf de top was fantastisch! Op de terugweg konden we op onze schoenen bijna skiënd naar beneden door de steile paden. De wandeling naar boven duurde een kleine 2 uur terwijl we met de daling in ongeveer 45 minuten terug waren! Wederom een geweldige ervaring en wat hadden we mazzel met het weer!

IMG_7279 IMG_7371 IMG_7391
Terwijl we begonnen met koken kregen we van Rob de mededeling dat er al noorderlicht te zien was. Het was nog amper half 6 wat erg vroeg is voor noorderlicht. We zetten de kookplaten uit en renden wederom naar buiten om wat plaatjes te schieten. Even daarna besloten we toch maar verder te gaan met het eten aangezien het noorderlicht ook weer wat minder actief was geworden. Rond 20.30 uur gingen we naar de gezamenlijke ruimte omdat Threes voor ons op onze laatste avond Noorse vafler ging maken! We hadden een gezellige avond met z’n vijven (Franse dame zat er ook bij) en de Noorse wafel was heerlijk! De activiteit van het noorderlicht viel helaas tegen die avond maar aan de ene kant was dat ook wel gunstig aangezien we de volgende ochtend zeer vroeg weg moesten omdat er een actieve storing met veel wind, sneeuw en regen verwacht werd.

Donderdag 5 februari
De wekker ging om 05.15 (!) uur en de wind gierde al om het huis heen. We pakten onze koffers en maakten ons gereed voor vertrek. We vertrokken om 05.40 uur uit Laukvik in de regen en wind, wat een verschil met afgelopen week! Naarmate we verder landinwaarts reden transformeerde de regen naar sneeuw en sneeuwde het de gehele route naar Harstad/Narvik fors door. Door de wind hadden zich aardige sneeuwduinen op de weg gevormd! We hadden een auto met goede winterbanden en kleine spikes dus we konden gelukkig constant 60 km/h doorrijden. Tegen 08.45 uur kwamen we aan op luchthaven Evenes waar om 10.40 uur het vliegtuig zou vertrekken. Door de forse sneeuw en later ook regen moest het vliegtuig nog gede-iced worden wat veel tijd in beslag nam. 11.15 uur vertrokken we alsnog en na een overstap op Oslo kwamen we om 18.15 uur veilig aan op Schiphol.

Het was een fantastische reis om nooit te vergeten en ik wil Rob en Threes van het Polarlightcenter hartelijk bedanken voor hun gastvrijheid tijdens ons verblijf.

Bezoek hun website voor meer informatie: www.polarlightcenter.com